Bildetekst kan være en lur måte å øke synligheten blant f.eks. google

Brød til de minste – finnes det noen regler?

Brød er sunt og bra for både store og små. Men når kan man egentlig begynne å gi brød og brødmat til de minste? Hva med frø, kjerner og hele korn? Bør skorpen gis til babyen?

Det finnes mange meninger og velmente råd om introduksjon av brød- og brødmat til babyer og småbarn. Vi mener at det er best å følge anbefalingene til Helsedirektoratet.

Når spedbarnet begynner på fast føde, er den lille kroppens jernlager nesten tomt. Derfor er det viktig å inkludere jernrike matvarer i barnets første kosthold. Grove kornprodukter og grovt brød er blant annet gode kilder til jern. Vi vet at mange lurer på når de faktisk kan begynne å gi barnet sitt brød. Svaret er enkelt: Babyen kan spise brød, når den klarer å tygge brødbiter. Husk å gi C-vitaminholdig frukt, juice eller grønnsaker til grøt- og brødmåltidene, for å forbedre opptaket av jern. Visste du forresten at grovt og ekstra grovt brød inneholder mer jern enn fint og halvgrovt brød?

Selv om mange opplever at barn foretrekker fint og halvgrovt brød, vil vi oppmuntre dere til å prøve å tilby grovere varianter med minst tre kaker på Brødskala’n så tidlig som mulig. De aller fleste av oss, ikke minst barn, får nemlig i seg altfor lite fiber. Vi gjør barna altså en bjørnetjeneste ved å ikke venne dem til å spise grovt brød. Fiber i grovt brød har dessuten en rekke andre positive egenskaper: det hjelper på barnets fordøyelse og motvirker forstoppelse og treg mage, det gir god metthet og et jevnt blodsukker.

Vi i Mesterbakeren har derfor satt oss som mål å kun lage barnebrød som er rikt på fiber og har tre eller fire kaker på Brødskala’n. Det skal i tillegg være nøkkelhullsmerket, uten tilsatt sukker og inneholde lite salt. Vi bruker heller ikke frø, kjerner eller hele korn i barnebrød. Dette gjør vi imidlertid bare, fordi vi vet at de fleste barna ikke liker for mye tyggemotstand i brød. Dersom familien din foretrekker brød med litt mer å bite på og barnet liker frø og kjerner, er det ingenting i veien for at barnet spiser en sånn type brød. Det samme gjelder skorpen – det er du og barnet ditt som bestemmer om skorpen skal spises eller om du helst spiser den selv eller kanskje til og med lager brødkrutonger ut av den.

Et lite tips til: Du kan ikke se på fargen på brødet om det er fint eller grovt. Fint brød kan være mørkt i fargen og grovt brød kan være lyst. Sammalt mel av hvete eller havre kan nemlig være lyst på fargen og ingredienser som malt eller mørk sirup kan få et brød til å virke grovere enn det faktisk er. Derfor bør du alltid sjekke Brødskala’n på brødposen. For å sikre å ta sunne valg i butikken, bør du også sjekke om brødet er nøkkelhullsmerket.

Når det er sagt, så må du finne ut hva som fungerer best for akkurat deg og ditt barn.

Det er lov å prøve og feile. Alle barn er ulike og har sine helt unike preferanser.